drakar-och-demoner-retro

Ett år har gått och karkionen är tillbaka vid skrivbordet. Med en belåten suck bläddrar han igenom innehållet i den stora boxen som nyligen anlänt med posten. Det första intrycket är: detta är den visuellt snyggaste utgåvan av Drakar och demoner hittills. Och Riotminds har gjort allt för att bibehålla känslan från de tidiga utgåvorna, framför allt grundreglernas andra utgåva från -84 och Expert från 85. Jag kommer att kalla denna version DoD Retro, ett namn som redan satt sig i rollspelskretsar (jag ska dock undvika förkortningen DDR som ger lite olyckliga associationer).

Jag måste erkänna att jag blev lite fundersam när Riotminds berättade att de skulle göra ”en ny utgåva” av Drakar och demoner, med regler som hämtats från grundreglerna från 1987 och 91 samt Expert. Om det bara handlade om att trycka samma regler på nytt kunde man ju lika gärna hämta de redan utgivna spelen på nätet eller ropa hem dem på Tradera. Men när jag bläddrar igenom spelet ser jag att detta är ett nytt spel som snarare bygger på än återger de klassiska DoD-reglerna. Mycket har förändrats och uppdaterats och så måste det vara om man vill locka en ny generation rollspelare. Men alla kan vara lugna, det är fortfarande BRP, samma upplägg med grundegenskaper (även om Storlek försvunnit till förmån för Perception), nio valbara yrken, en uppsättning färdigheter och besvärjelser, och monster och andra varelser som alla är bekanta sedan tidigare. Även ankorna finns med. Yay! Men var är karkionen? Den finns inte med i Regelboken, även om den faktiskt nämns i förbigående på ett ställe i Anders Blixts kampanjbok. Jag misstänker att en monsterbok är i antågande framöver.

Redan omslaget signalerar att nu blir det nostalgifest, med den klassiska Elric-bilden av en krigare med svärdet höjt mot skyn. Regelbokens omslag är likadant som i 80-talsutgåvorna av grundreglerna, helsvart med texten Drakar och Demoner i rött och Regler i vitt. Enkelt och avskalat, som Beatles White Album. Och bildmaterialet i de tre böckerna är av absolut högsta klass. Johan Egerkrans är en illustratör som jag redan haft ögonen på ett tag, efter den mycket snygga boken ”Nordiska väsen” som kom för ett par år sedan.

Om man kunde hysa en viss oro över att han även här skulle köra en lite murrig ”Bland tomtar och troll”-stämning så skingras den oron redan med den magnifika bilden på sidan 4 i Regelboken, som fungerar som en första vinjett till spelet. Där står en äventyrargrupp med en Gandalfliknande trollkarl i spetsen och spejar ut mot en enslig, högt belägen borg som sträcker sig högt upp mot himlavalvet. Givetvis innehåller gruppen en alv, en dvärg och… japp, en anka.

Den här bilden är sinnebilden av 80-talsrollspelande för mig. På ett bra sätt. Men nostalgin är varsamt transponerad till vår tid och med ett suveränt konstnärligt uttryck. Man ska inte underskatta illustrationernas betydelse för att sätta tonen för ett spel, se bara på vad Nils Gulliksson gjorde för känslan av Drakar och demoner på 80-talet.

Johan Egerkrans bilder spöar helt enkelt skiten ur alla tidigare inkarnationer av grundreglerna (jag gillade aldrig vare sig Len Ards eller Jens Prenkes bilder) och är däruppe med Nils Gullikssons mästarprov i Expert. Ja, i ärlighetens namn är Egerkrans en bättre tecknare än Gulliksson anno 85, men vem kan skingra dimmorna av nostalgi kring Expertboxen? Inte jag.

Tanken med bilderna i Regelboken verkar vara att inspirera till rollpersoner och spelsituationer, all heder åt den föresatsen och jag tycker att Riotminds genomför det bra. Här finns mycket att inspireras av. Positivt är att könsfördelningen är hyfsat jämn bland illustrationerna till yrken och varelser.

Bland ”varelserna” (begreppet ”ras” har, tack och lov, här förpassats till historiens skräpkammare där det hör hemma) är det 4-4 i könsfördelningen om man är generös och räknar med att det är en vargkvinna, det är lite svårt att avgöra i det fallet. Jag gillar de korta, kärnfulla beskrivningarna av varje varelse och yrke nedanför bilderna.

Överlag är Regelboken rakt på sak i sitt tilltal – attityden är att det här är enkelt, kom igen, släng ihop en rollperson, ta en kopp te så sätter vi oss och spelar direkt. Det är sympatiskt (man kan jämföra med processen att skapa en rollperson till Mutant 2, som kunde kännas lite som att skriva en tentamen på en universitetskurs).
Det är inte mycket fluff om hur man spelar rollspel, skapar ett äventyr eller utformar en spelvärld – spelmakarna räknar nog med att spelarna har koll på det eller enkelt kan kolla upp det (de möjligheterna har ju onekligen blivit väsentligt bättre sedan 1985).

Retrokänslan som Riotminds uttalat eftersträvar förmedlas inte minst genom formgivningen. Om jag inte tar fel är textrubrikernas typsnitt exakt detsamma som i Expert, och de härliga kapitelrubrikerna utformade som skrift på pergamentrullar formligen osar 80-tal. Och jag vill särskilt tacka Riotminds för att alla textsidor har vit bakgrund och ingen murrig skit som försämrar läsbarheten. Det är snyggt, fräscht, redigt och läsvänligt, precis som i Äventyrsspels tidiga produkter.

Jag bläddrar vidare i Regelboken och måste återigen återkomma till illustrationerna. I monsterkapitlet som heter ”Varelser” (inte att förväxla med de spelbara varelserna, lite förvirrande att använda samma begrepp kanske), går Egerkrans loss ordentligt. och frammanar riktigt härliga bestar. Jag gillar särskilt Mantikoran som illvilligt smyger fram mot svärdskämpen, och den kongeniala draken som svävar iväg på sina vida vingar på sidan 79.

Fler monster finns runtom i Regelboken, bland annat en väldigt stilfull bild av en jättespindel som möter tre svartalfer. Och en mer genomond harpya än den som grinar mot läsaren på sidan 44 har väl aldrig skådats. Bilderna förmedlar känslan som beskrivs på ett ställe i boken, att Drakar och demoner i grunden handlar om ”drakar, skatter, äventyr, kampen mellan det goda och det onda, om hjältar och hjältinnor, om magiker och krigare som genomför sina äventyr”. Det är vackert så.

I nästa del (som kommer inom dagar snarare än år den här gången) ska jag gå in mer på detaljnivå, skapa en rollperson och ta reda på mer om själva spelmekaniken.

Annonser