Bilbo

Bilbo drar ett nervöst bloss när han hör om morden.

I väntan på ett inlägg om Mutant 2089 slänger jag här in ett äventyr som jag pratat lite löst om här och där på bloggen och annorstädes. Det handlar om ett av de roligare äventyren vi spelade till Sagan om Ringen när det begav sig. Det är skrivet av min bror Martin Simonson och är föredömligt kort. Vi klarade av det på en eftermiddag sommaren 1988, med Martin som spelledare och fyra spelare.

Äventyret utspelar sig år 1320 enligt hobernas tideräkning – bör väl vara någonstans på 2940-talet i tredje åldern, före Bilbo Baggers avfärd med Gandalf. Den som mot all förmodan faktiskt spelar Sagan om Ringen Rollspelet kan ju använda sig av de reglerna, annars går det förstås lika bra med till exempel The One Ring (eller bättre – Sagan om Ringen var ju ett legendariskt klumpigt spelsystem). Eller så kan man ju använda Drakar och Demoners regler, som Äventyrsspel möjliggjorde i sina moduler.

Vilken var förresten den bästa modulen till svenska Sagan om Ringen?

Det är uppseendeväckande mycket som står på spel i det här äventyret – risken är att Bilbo Bagger stryker med innan han ens gett sig ut med Gandalf mot Ensamma berget. Ergo ingen Bilbo, ingen upphittad ring och alltså inget Ringens krig. Kanske en välgärning?

Nog tjatat. Här börjar äventyret.

Mördaren i Fylke

Det är försommar i Fylke, år 1320 enligt hobernas tideräkning. Det är regnigt och blåsigt, de flesta hober håller sig inne vid brasan med en kopp te.

Det har skett en del underliga mord på sistone. Sju unga hober i 30-årsåldern har hittats mördade vid olika tillfällen i och kring Hobsala. Rollpersonerna känner en ung hob som blivit mördad och får bud om hans bortgång. Kanske finns det en hob i spelargruppen som är släkt med mordoffret. Det antyds i brevet att detta kanske inte var det sista mordet och att en mördare är lös. Gruppen bör ta sig till Hobsala för att stoppa mördaren.

Om SL vill kan han göra resan till Fylke spännande med olika typer av händelser längs vägen, se nedan.

När rollpersonerna kommer till Hobsala har just ännu ett mordoffer hittats i sin håla. Rollpersonerna gör sina efterforskningar och finner ett litet porträtt som mördaren tappat på brottsplatsen. Under bilden av en välmående ung hob står namnet Bilbo Bagger och adressen Baggerspjutsvägen 5. Troligen mördarens tänkta nästa offer, alltså. Troligen beger sig rollpersonerna hem till Bilbo, som sitter i sitt vardagsrum och sörplar te. Han är en smula ovillig att släppa in de oborstade äventyrarna, men om det finns en hob med ger han med sig. Annars måste han övertygas på något sätt.

Bilbo blir förskräckt över vad rollpersonerna berättar och ber dem ta honom under deras beskydd. De har fram till kvällen på sig att förbereda hålan inför mördarens ankomst, om de väljer att lägga upp det så. I förrådet har Bilbo en del fiskeredskap och andra saker som kan användas till fällor, till exempel.

Redan första natten blir det action när mördaren kommer. Mördaren, Otho Säcksta-Bagger är en jämnårig släkting till Bilbo. Han har med sig ett blåsrör med giftpilar för att mörda Bilbo. Möter han på motstånd försöker han fly genom den närbelägna skogen. Lägg upp det som en spännande jakt mot mördarens håla. Mördaren är en från början vanlig ung hob som blivit galen efter att ha ätit flugsvamp och bestämt sig för att mörda alla sina grannar.

Otho lägger sog gärna i bakhåll för spelarna och försöker kasta sin kastskiva på dem. Misslyckas han springer han vidare. Hans fördel är att han kan terrängen. Om Bilbo är med kan han känna igen Otho och vet var han bor.

Mördarens håla har tre rum – ett vardagsrum som nu blivit vapenrum, ett stort förråd som blivit träningsrum med måltavlor, och ett sovrum där det finns en fälla riggad. Om man trampar på en platta i golvet faller 200 kilo sten ner i huvudet på den olycklige. 5 ”E” allvarliga krosskador.

Möten på vägen mot Fylke (1T100):

1-20 Handelsmän med släpvagn. Chans till köp av vapen och utrustning.

21-35 Möte med en björn i skogen. Björnen har ungar och går till anfall.

36-50 En mörk del av skogen. Om rollpersonerna slår sig ner för att ta en paus hör de stilla musik och riskerar att lullas in i sömn. Ett levande träd sträcker sig efter deras lemmar…

51-69 Ett litet jordhus med två andebesvärjare som invånare. De kan vara vänligt eller fientligt inställda efter SL:s vilja.

70-85 En ball liten figur kommer ridande på en mulåsna. Han kan visa vägen till ett bra värdshus att sova över på. Dock försöker han tjuva pengar ur rollpersonernas fickor.

86-100 En liten ekorre förföljer sällskapet. Den är spiritus familiaris till en trollkarl som är ute och letar efter den och kan bli arg om rollpersonerna tagit hand om den.

Mördaren: Otho Säcksta-Bagger

Rang: 3

Vapen: Kortsvärd +75, Dolk +68, Armborst +75, Kastskiva +70.

Försvarbonus: +45

Rustning: Mjukt läder

Rörlig manöver: +65

Relevanta färdigheter: Självförsvar +70, max ”D” i skada, avgörs på Grepp och kast-tabellen. Smyga-Gömma sig +75. Anfall bakifrån +45.

Övrigt: Ger ett skräckinjagande intryck med förvirrad, vild blick och ryckiga rörelser. Har gröna kläder och mjuka läderstövlar.

Annonser