En rollspelsblogg-granne, Rollspelaren, har skrivit om äventyret Järnringen, och bland kommentarerna blev det en hektisk debatt kring den eventuella sexismen i beskrivningen av de kvinnliga karaktärer som underhåller på Hotell Imperator i Nordholmia.

Det var lite överraskande och roligt att äventyrets författare Karin Fredriksson gick in och skrev en personlig betraktelse av äventyret. ”I min värld har det aldrig varit sexistiskt att avbilda en välnärd kvinna med stora bröst” skriver hon och poängterar att en av kvinnorna faktiskt har det näst högsta intelligensvärdet man kan ha i rollspelet. Men – kommunikationen mellan henne och Äventyrsspel var dessvärre obefintlig och ”att rita henne/dem i minibikinis med paljetter var helt och hållet tecknarens idé”. Det var incidenter som dessa som fick henne att dra sig ur rollspelsvärlden.

Trist att höra. Mina två cents till diskussionen är väl att jag tycker att talet om sexism i Järnringen är lite överdrivet – jag har nog sett det som en medveten trop i sammanhanget och jag har uppfattat den som en del av den lite bisarra matinévärld som framträder i äventyret. Men det är väl upp till var och en att avgöra.

Den som är intresserad kan ju kolla in min tidigare recension av Järnringen.

järnringen

Konferencieren presenterar en av de yppiga medhjälparna i showen på Hotell Imperator.

