Den här bloggen är tillägnad de rollspel, moduler och äventyr som Äventyrsspel skapade (och översatte) under sin guldålder, en tioårsperiod mellan 1984 och 1994 – från Drakar och demoner version 2 till Den femte konfluxen.

Om du har spelat och gillat klassiska rollspel som Drakar och demoner, Mutant, Chock och Sagan om ringen så är detta en blogg för dig.

Jag har inga ambitioner att vara heltäckande – jag kommer till exempel inte att införskaffa hela Den nidländska reningen – men jag har tänkt recensera en hel massa skönt rollspelsmaterial från denna underbara tid i svenskt rollspelsmakande. Med min rollspelsgrupp kommer jag också att speltesta bland annat Den femte konfluxen-kampanjen, och skriva om upplevelserna därifrån.

Jag har heller ingen ambition att vara objektiv eller balanserad i mina omdömen, snarare kommer det att bli fråga om reservationslösa hyllningar och blodiga sågningar, allt med en glimt i ögat som förhoppningsvis skiner igenom.

Det första rollspelet som ska granskas är alltså Drakar och demoner version 2, och det första äventyret jag ger mig på blir Döda skogen. Mycket nöje!

